onsdag den 17. marts 2010

Kanelsnegl


Ja, jeg skiftede altså lige billedet, for det andet var taget med iPhone, og var faktisk ikke særligt appetitligt! :D

Hapset og redigeret fra Frk. Jensens Kogebog (mit hemmelige orakel!!)


Kanelsnegle 15-20stk (jeg fik 18)

25 g gær
100 g smør
1/4 sødmælk - jeg brugte skummetmælk
1 æg
½ tsk salt
1 tsk kardemomme - denne undlod jeg, da jeg ikke havde det hjemme
½ dl sukker
ca. 750 g hvedemel - her brugte jeg så ca. 500 g mel og havregryn for resten

Fyld:
150 g blødt smør - 100 g er rigeligt
100 g sukker - igen kan man godt spare på det, jeg brugte ca. 50 g
2 spsk stødt kanel - jeg brugte kun 1 spsk, da jeg ikke er glad for en alt for markant kanel-smag

Smuldr gæren op i en stor skål. Smelt smørret i en lille gryde og hæld derefter mælken i. Lad den lune med til det er lunkent og hæld det derefter over gæren. Rør til gæren er opløst og tilsæt så æg, salt, kardemomme og sukker. Tilsæt melet/havregrynene gradvist og ælt kun lige akkurat så meget i at dejen slipper skålen og er elastisk.
Lad den hvile til den begynder at hæve op - ca. 1 time.
Rør smør, sukker og kanel sammen til fyld.
Rul dejen ud i en firkant på ca. 40 x 40 cm. Smør forsigtigt fyldet ud på bunden og rul den sammen som en roulade.
Skær sneglene i 2 cm. tykke skiver og læg dem på en bageplade med bagepapir. Tryk sneglene let flade og lad dem efterhæve til dobbelt størrelse (dette undlod jeg også, jeg var utålmodig - og de var rigeligt store!)
Tænd ovnen på 200grader almindelig ovnvarme. Pensl sneglene varsomt med sammenpisket æg (dette sprang jeg også over..) og bag dem midt i ovnen i ca. 15 min.
De kan serveres med glasur, men det er jeg egentlig ligeglad med...

Velbekommen!

Jeg ved godt de på ingen måde er sunde, men jeg synes selv jeg fik skåret en del sukker og hvidt fra. Og de er blevet virkelig lækre! Det er ikke sidste gang jeg laver denne opskrift - dog på min måde :D

7 kommentarer:

Katja sagde ...

nam nam de ser gode ud :-D

-Katja

fashionbysobczak.blogspot.com

Bailey sagde ...

De smager også himmelsk! :D

2300 Happiiiness sagde ...

Mums den ser lækker ud! Og hvor genialt med havregryn, jeg bruger det selv ofte istedet for mel, men havde da ikke lige tænkt mig at gøre det i kanelsnegle.

Bailey sagde ...

Det er virkelig genialt! Man kan jo lige så godt spare på de pokkers kalorier hvor det er muligt! Og jeg synes det giver en helt anden krumme (haha hvor lyder jeg bare husmor'ish!), mere fiberrig og ikke for sødt

2300 Happiiiness sagde ...

Ja, det kan jeg egentlig godt forrestille mig og samtidig kan man spise dem med lidt bedre samvittighed - sp jeg må hellere få det afprøvet ;-D

Anonym sagde ...

Øj - de ser gode ud! Tak for opskriften :-)

/Less

Anonymy sagde ...

My God, I could eat all of these right NOW!!! Looks so good.

http://www.theworldslast.blogspot.com/