lørdag den 18. december 2010

Lørdagshygge




..sådan har jeg spenderet min lørdag eftermiddag! Håndbold (buh! jeg er skuffet....), iskold cola zero (min største last!), kakaomandler (det eneste juleslik jeg gider købe og spise, mums!) og hjemmelavet knækbrød (intet mindre end fantastisk!)..

Lækre grove knækbrød:
(opskrift fundet på Jubii Debatten, med mine egne erfaringer/tips tilføjet)
- 1dl havregryn
- 1dl sesamfrø
- 1dl hørfrø
- 1dl solsikkekerner
- 1dl græskarkerner (havde jeg ikke lige hjemme, så jeg tilføjede bare 0,3dl ekstra af hver af de andre kerner/frø)
- 3,5dl hvedemel
- 1tsk bagepulver
- 1½ tsk salt
- 2dl vand
- 1,25dl olie (jeg brugte 1dl olivenolie og 1dl majsolie)

Tænd ovnen på 200grader. Dejen er så hurtig at lave, at det nogenlunde passer med opvarmningen.
Rør havregryn, sesamfrø, hørfrø, solsikkekerner, græskarkerner, hvedemel, bagepulver og salt sammen i en skål.
Tilsæt vand og olie, rør dejen godt sammen - den er meget klistret.
Læg et stykke bagepapir på en bageplade, og hæld ca. 3/4 af dejen ud herpå. Klip endnu et stykke bagepapir, som du lægger oven på dejen. Nu kan du 'presse' dejen ud, så den bliver flad. Man undgår klistrede fingre, og det er super nemt! 'Pres' dejen ud til kanterne på bagepladen, den skal være ca. ½cm.
Skær dejen ud i firkanter (jeg skar 4x4, så bliver det nogle gode 'midt-i-mellem'-stykker).
Bag dem i ca. 15 min., til de er lyse/gyldne. De er stadig lidt bløde når de kommer ud, men bliver hårdere med det samme.
Den sidste 1/4 af dejen kan du enten bage bagefter, eller gemme i køleskabet til en anden aften-snack!

Ingen kommentarer: