lørdag den 2. juli 2011

Oreos





I går fik jeg pludselig den idé at skulle prøve at lave Oreos, helt fra bunden. Får da virkelig udfordret mig selv på bagefronten!
Det viste sig at det var langt nemmere end jeg havde troet. Fandt en fin og nem opskrift (med meget pædagogiske forklaringer) hos Cupcake Project, og eftersom det var ingredienser jeg havde hjemme (og faktisk altid har hjemme) var det bare at komme i gang. Jeg brugte Cooking Converter til at finde de danske mål..
Cupcake Project er forresten en ret så farlig side, der findes mange fantastiske opskrifter jeg godt gad prøve.. Hvem vil ikke gerne prøve ex. Chokolade Hummus? Hjemmelavet Baileys? Better than sex Cupcakes? ...okay, det skulle så ikke lige have været et reklameindlæg om den blog, men jeg er fan!

Nu til det vigtige - Oreos! Jeg elsker-elsker-elsker Oreos! De skal helst spise med et glas iskoldt mælk inden for rækkevidde. Ikke fordi de nødvendigvis skal dunkes (twist - lick - dunk, det der fordanskede dreje - slikke - dyppe lyder bare grimt!), men fordi det smager genialt sammen.
Jeg lover at disse Oreos på ingen måde vil skuffe....!


Hjemmelavede Oreos / ca. 35 stk.

Småkagen:

- 125 g mel
- 55 g cacao
- 1 tsk natron
- 1/4 tsk bagepulver
- 1/4 tsk (fint) salt
- 190 g sukker
- 125 g smør (rigtig smør, stuetempereret - tag det ud af køleskabet ca. 30 minutter før)
- 1 æg (M/L)

Bland alle de tørre ingredienser i en stor skål. Tilsæt æg og smør, og 'mos' indtil du får en ensartet masse.
Dejen er for smattet til at blive rullet med en kagerulle, tag i stedet en smule dej og mas den flad med håndfladerne, til en rund kage. Den skal være lidt mindre end 0,5cm i højden. Diameteren bestemmer man selv - hvem kan stå for pixi-oreos, og kæmpe-oreos er garanteret også et hit. De skal bages lige lang tid, uanset diameter, så det er kun fantasien der sætter grænser!
Placér de små 'kager' på en bageplade med bagepapir, med ca. 2 cm. mellemrum.

- Bages ca. 9 minutter ved 190 grader (forvarmet). Kagerne er stadig helt bløde når man tager dem ud, men efter kort tid på en bagerist bliver de helt perfekt hårde.

Fyldet (cirka-mål, egen opskrift - og det gav endda lidt for meget... næste gang vil jeg nok gange med 0,75):
- 50 g smør (igen; rigtig smør og stuetempereret)
- 175 g flormelis
- 2 tsk vanillesukker eller ekstrakt
- en lille sjat mælk
- vand til den perfekte masse.

Fyldet er faktisk bare min opskrift på en frosting - den passer helt perfekt ind i småkagen. Det handler mest om at finde den rette søde smag.. det kræver lidt øvelse, og masser af smagsprøvning.

18 kommentarer:

Lullumut sagde ...

De ser jo helt vildt gode ud, og så svært lyder det jo heller ikke til, at de var at lave :-)

Bailey sagde ...

Det var så nemt, og resultatet var over al forventning.. købe-varianten er småkedelig til sammenligning!

Lika sagde ...

Åhhhr manner, det ser lækkert ud.

Navnløs sagde ...

Oreos <3
Ser alt for godt ud - kunne da være man skulle prøve at gå i krig med den opskrift. Specielt nu hvor du påstår, at det skulle være let ;-)

Bailey sagde ...

Lika: De er virkelig lækre ;)

Debbie: Spring ud i det, det er nemt og resultatet er det hele værd!

Julie / It's My Passions sagde ...

Sjov ting at gå i gang med
- Men tror da sikkert det skal afprøves! :)

Dejligt at se, at det kan lade sig gøre

SWEET PETROLEUM sagde ...

Det er sgu sejt! :D

SWEET PETROLEUM
http://froekensteenberg.blogspot.com/

Bailey sagde ...

Julie: Hehe, det var i hvert fald skægt at prøve. Og hjemmelavet er som regel også lig med bedre!

Sweet: Tak :)

Anonym sagde ...

Hvordan har du udregnet de mål til opskriften du har brugt? kan slet ikke se det:b for fx 1 C er 226 g og du bruger 190 g? :b

Vil forsøge mig med at bage nogle :D de ser tosse gode ud:b

Bailey sagde ...

Jamen jeg brugte den converter, jeg har linket til. Der skal man gå ind og vælge hvilket produkt man skal bruge; sukker, mel, bagepulver eller andet.
Og altså resultatet blev perfekt, så går ud fra at jeg har regnet rigtigt :)
(derudover fandt jeg nogle andre Oreos-opskrifter, som havde nogenlunde samme mål som jeg har opgivet).

Du skal også huske at de forskellige ting vejer forskelligt. Ex. så vejer 1dl mel og 1dl sukker ikke det samme (hhv. 60g og 90g).

God bagning!

Anonym sagde ...

Aha!, havde ikke lige set man skulle vælge om man vil veje sukker eller hvad man ville :b Tak for hjælpen. så kan det være jeg også skulle prøve at lave nogle af de andre ting der inde, nu hvor jeg har fattet hvordan den der converter virker:D

Bailey sagde ...

Hehe, sådan kan det jo gå! Der er bestemt mange fantastiske opskrifter derinde - held & lykke med dem :)

Anonym sagde ...

Nææææ, hvor ser de lækre ud!
Kunne godt være at man lige skulle lave sådan en omgang :-)

http://closetoheaven.wordpress.com/

Michelle Nielsen sagde ...

MANGE TAK! For linket til den hjemmeside. Jeg elsker cupcakes og har aldrig set så lang en liste med ideer. Så er det jo kun at gå igang :))))))

Michelle
Aesthetics.dk

Anonym sagde ...

De er VILDT lækre! Dog har jeg gjort noget forkert, da de blev meget store..;) UPS! Men noget andet er at jeg tror næsten det er Bilkas cookies. Næsten - dem her er lidt bedre(biligere og nok med færre konserveringsmidler og tilsætningsstoffer:)) tak for opskriften. Det er ikke sidste gang jeg laver dem:)

Anonym sagde ...

kan det laves uden natron? :-)

Anonym sagde ...

Hvis man har lidt problemmer med at forme dem så kan man bare rulle dejen ud til en lang pølse, pakke den ind i plastic folie og så lægge den i fryseren i an halv time til en time. Så er det nemt bare at skære dem ud i runde skiver ^^

CamillaDB sagde ...

Jeg har brugt den her opskrift så mange gange. Du har helt klart reddet mig flere gange jeg har stået, og skulle bage til et eller andet, uden at vide hvad. Oreos er altid et kæmpe hit!