tirsdag den 25. januar 2011

Steak & Salad




Muuums! God mad i dag! Det blev til en god bøf, salat (frisk spinat, agurk, rød peber, majs, ærter, 1 kartoffel skåret i tern, hakkede olie-ristede mandler), nybagt groft flûte og hummus. Muuums! Der skal ikke så meget opskrift til, andet end min sædvanlige flûte opskrift.. min hummus er lidt af en snyder, den er nemlig Irma - har så bare selv lige dryppet lidt god olivenolie over og paprika. Skal jeg sige det igen? Muuuums!

Grove flûtes

25 g gær, 4 dl lunkent vand, 1 tsk salt, 1 tsk rørsukker, 2 spsk olie, 150 g grahamsmel, ca. 350 g hvedemel
Pensling: olivenolie og havsalt

- Rør gæren ud i vandet i en stor skål. Tilsæt olie, salt, sukker og rør. Tilsæt grahamsmelet og rør. Tilsæt hvedemelet lidt ad gangen og - surprise! - ælt! :D Ælt til dejen er smidig og lige præcis ikke kan tage mere mel. den må gerne stadig være lidt klistret, dog uden at hænge fast i fingrene.

- Dæk skålen med et viskestykke og stil til hævning et lunt sted i ca. 45min.

- Form dejen til 2 lange eller 4 korte flutes, læg dem på en plade med bagepapir og lad dem efterhæve i 15 min. Tænd for ovnen nu, så den er klar når brødene er færdige med at hæve.

- Pensl med olie og drys med havsalt. Bages ved 225 grader i 15-20 min.

Velbekommen :D

2 kommentarer:

Julie J. sagde ...

Damn, det ser heeeelt vildt lækkert ud!

Bailey sagde ...

Det smagte også lækkert - og lidt af sommer :D